Julkaistu 28.10.2016 0          

Työmieskin voi olla yritykselle tärkeä myyjä

- Myynnillistä kulttuuria täytyy myös jatkuvasti ylläpitää. Suomalainen talous nousee jokaisen yrityksen ja yksilön aktiivisten toimenpiteiden avulla, muistuttaa Virtanen.

- Myynnillisyys tuntuu olevan haaste monessa yrityksessä. Meillä työntekijöiltäkin tulee ideoita myyntiin, kertoo Finnish Steel Painting Oy:n toimitusjohtaja Pentti Virtanen.

- Tilanteessa kuin tilanteessa tulee pitää silmät ja korvat auki sekä reagoida. Sitä ei koskaan tiedä, missä asiakkaan saattaa tavata, muistuttaa Virtanen.

- Vaikka päävastuu myynnissä onkin johdolla ja päälliköillä, olemme kannustaneet myynnilliseen ideointiin myös lähiesimiehiä ja henkilöstöä. Kannustamme kaikkia huomioimaan myynnillisiä asioita ja tuomaan ideoita esille, kertoo henkilöstöpäällikkö Mari Rajamäki FSP:n myyntikulttuurin luomisesta.

Tässä muutama esimerkki työntekijöiltä tulleista myyntivinkeistä:

”Ajoin kohti mökkimaisemia ja ajaessa huomasin, että onpa tässäkin ränsistynyt ja maalausta kaipaava silta. Juttelin esimiehelle, joka soitti kyseisen kunnan silta-asioiden vastuuhenkilölle ja saimmekin tämän projektin ja samalla uuden asiakkuuden.”

”Olin kaupassa, kun kuulin jonossa jonkun kertovan, että tarvitsisi maalauspalveluita. Käännyin ja sanoin, että meiltä löytyy, varaanko sinulle ajan?”

”Kauppakeskuksessa ruokaostosten lomassa silmiin osui ruostuneita rakenneosia. Kerroin tästä esimiehelle ja kauppiasta kontaktoitiin. Kauppiaan fasadi ja maine parani ja meille saatiin uusia töitä!”

Myyntikulttuuria rakentamaan

- Alamme oli tilanteessa, jossa toimialan trendit matelivat 10 % laskusuunnassa ja luontainen asiakkaiden vetovoima laski rajusti, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Pentti Virtanen myyntiloikan taustoista.

- Tällaisessa markkinatilanteessa usein panikoidaan, mutta me lähdimme rakentamaan aktiivisesti myyntikulttuuria. Tuloksena saimme kolmen uuden asiakkaan vuosivauhdin sijaan yli sata uutta asiakasta vuosittain. Laskennallisesti se tarkoitti 3233% prosentin nousua uusasiakashankinnassa. Tulosvaikutuksia syntyi vuosiksi eteenpäin, kertoo FSP:n toimitusjohtaja Pertti Virtanen.

- Vauhti on jäänyt myös pysyväksi eikä kertahyppäykseksi, toteaa Virtanen.

- Myynti oli virallisesti ollut yhtenä monista yrityksemme strategisista painopisteistä jo vuosia ja koulutuksiakin oli pidetty. Silti aktiivinen myynti usein unohtui ”kiireen” jalkoihin. Nostimme myynnin päivänpolttavaksi asiaksi, kertoo Virtanen onnistumisloikan eväistä.

Mittarit kuntoon

- Toinen tärkeä kynnyskysymys oli myynnin mittaristo. Pitkälti johdimme ”pää pussissa”, sillä myynnin mittarit eivät olleet kunnossa. Itsekin tulin kommentoineeksi, että ei meillä tarvitse mitata määriä, koska ”emme ole mikään luukutusfirma”, naurahtaa Virtanen.

- Massiivinen CRM-järjestelmä oli käytössä, mutta käyttö oli jäänyt puolitiehen, joten systemaattista myyntiä se ei tukenut.

- Konsulttiapujakin käytimme. Lähdimme määrätietoisesti konsulttiavulla kehittämään myyntiä ja sen käytäntöjä. Kasvun varmistamiseksi kehitimme systemaattisen mittaustyökalun asiakassuhteen hoitoon, myyntiä ruvettin seuraamaan aktiiviseti ja treenasimme myynnin taitoja pala palalta käytännössä, kertoo Virtanen.

- Suomalainen myynti on syvältä vai onko? -kirjan kirjoittajat Maarika Maury, Jaana Tuomila ja Tuomo Meretniemi Kissconsulting Oy:stä tuovat esille sen, että usein myyntityötä pelätään ja kauhistellaan.

- On ilo nähdä organisaatioita, jotka haluavat satsata vahvasti myyntikulttuurin luomiseen ja tekevät sen tuloksekkaasti ja että myös työntekijät on saatu mukaan myyntitalkoisiin tiivistää Maarika Maury.

- Myynnillistä kulttuuria täytyy myös jatkuvasti ylläpitää. Suomalainen talous nousee jokaisen yrityksen ja yksilön aktiivisten toimenpiteiden avulla, muistuttaa Virtanen.


Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

L&S Tilipalvelu Oy

L&S Tilipalvelu Oy

Kirjanpitotoimistoja, Palkanlaskentapalveluja, Tilitoimistoja

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Kultaranta Resort Oy

Särkänsalmentie 178, Naantali

www.kultarantaresort.fi

Kokoukset, yritystilaisuudet, juhlat, aktiviteetit, majoitus. Kaikki samasta paikasta isommallekin ryhmälle.

Lue uusin näköislehtemme

12/2017



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 14.12.2017


Seuraa meitä somessa